Grafi tedna od 1. do 5. decembra 2025: brezposelne osebe, izvoz in uvoz blaga
Število brezposelnih se je novembra nekoliko zmanjšalo, medletno pa je zaradi naraščanja v predhodnih mesecih ostalo nekoliko višje. Število dolgotrajno brezposelnih in brezposelnih starejših je bilo še naprej manjše kot pred letom, število brezposelnih mladih pa za skoraj desetino večje. Izvoz in uvoz sta se oktobra tekoče…
UMAR v okviru instrumenta za tehnično podporo, ki ga financira Evropska komisija, nadgradil orodja za pripravo makroekonomskih napovedi
Urad RS za makroekonomske analize in razvoj (UMAR) je v okviru instrumenta za tehnično podporo (TSI) delovne skupine Evropske komisije za reforme in naložbe (SG REFORM) nadgradil orodja za pripravo makroekonomskih napovedi. Projekt je izvedel konzorcij…
Grafi tedna od 24. do 28. novembra 2025: cene življenjskih potrebščin, gospodarska klima, prihodek v trgovini in drugi grafi
Medletna rast cen življenjskih potrebščin je bila novembra najnižja po juniju letos, pri čemer k njej še vedno največ prispevajo cene hrane in brezalkoholnih pijač. Vrednost kazalnika gospodarske klime se je novembra nadalje izboljšala in po treh letih ponovno presega dolgoročno povprečje. Realni…
Ekonomsko ogledalo 7/2025: od sredine leta krepitev aktivnosti v večini dejavnosti in izboljšanje razpoloženja v gospodarstvu
Aktivnost se je v večini dejavnosti v Sloveniji od sredine leta tekoče okrepila. Najbolj se je povečala gradbena aktivnost, še posebej gradbene investicije v infrastrukturo in nestanovanjske stavbe. Po krčenju v prvi polovici leta sta se v tretjem četrtletju tekoče povečala tudi realni izvoz blaga…
Nacionalni odbor za produktivnost
UMAR v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost pripravlja analize produktivnosti in konkurenčnosti.
Bruto domači proizvod in cene
Letos se bo rast BDP upočasnila na 0,8 % (z lanskih 1,7 %) in bo občutno nižja od pomladanskih pričakovanj (2,1 %). Ključni razlog za to je upad aktivnosti v izvoznem sektorju, predvsem v prvi polovici leta, kar povezujemo z relativno močno izpostavljenostjo težavam v evropski industriji. Gospodarsko rast bo letos poganjala domača potrošnja, najbolj trošenje gospodinjstev, podprto z visoko ravnjo zaposlenosti in pospešeno rastjo plač. Inflacija bo letos (2,9 %, medletna konec leta) predvsem zaradi višjih cen hrane nekoliko višja kot lani in od pomladanskih pričakovanj, v prihodnjih dveh letih pa se bo znižala (proti 2,3 %).
Bruto domači proizvod
(realna rast v %)
2025 | 2026 |
| Bruto domači proizvod (v mrd EUR) | 70,3 | 73,8 |
| Bruto domači proizvod na preb. (v EUR) | 32.953 | 34.576 |
| Inflacija (povprečje leta, v %) | 2,5 | 2,4 |
Trg dela
Zaposlenost se bo letos v povprečju leta zmanjšala, v prihodnjih dveh letih pa pretežno stagnirala. Ob tem bo brezposelnost v celotnem obdobju ostajala nizka. Nominalna rast plač bo letos, predvsem zaradi rasti v javnem sektorju (začetek izvajanja plačne reforme), višja kot lani, nato se bo nekoliko upočasnila, realna rast pa bo presegala stopnje pred desetletjem.
Zaposlenost
(rast v %)
2025 | 2026 |
| Registrirani brezposelni (število v 1.000) | 45,1 | 44,5 |
| Registrirana brezposelnost (stopnja v %) | 4,6 | 4,5 |
| Anketna brezposelnost (stopnja v %) | 3,6 | 3,6 |
Mednarodna menjava
Skupni izvoz bo letos ostal podoben kot pred letom in opazno nižji od pomladanskih napovedi. Pričakujemo upad izvoza blaga, k temu največ prispeva manjši izvoz vmesnih proizvodov. Izvoz storitev pa se bo povečal. Ob nekoliko višji rasti tujega povpraševanja v prihodnjih dveh letih pričakujemo okrevanje v izvoznem delu gospodarstva. Presežek tekočega računa plačilne bilance se znižuje.
Izvoz
(realna rast v %)
2025 | 2026 |
| Uvoz (realna rast v %) | 2,4 | 3,1 |
| Tekoči račun plačilne bilance (v mrd EUR) | 1,8 | 1,6 |
| Tekoči račun plačilne bilance (v % BDP) | 2,6 | 2,2 |
Finančno stanje in plačilna sposobnost podjetniškega sektorja v Sloveniji
V letu 2024 je splošno finančno stanje podjetniškega sektorja ostalo stabilno in razmeroma ugodno, kar kaže na dobro odpornost podjetij v spremenjenih gospodarskih razmerah. Likvidnost je dosegla najvišje ravni, donosnost…
Urad RS za makroekonomske analize in razvoj je samostojna vladna služba, njen direktor je odgovoren predsedniku vlade.
Glavne naloge UMAR:
- spremljanje in analiziranje gibanj in razvoja z ekonomskega, socialnega in okoljskega vidika;
- spremljanje in analiziranje uresničevanja razvojnih usmeritev države; priprava letnega poročila o razvoju;
- priprava makroekonomskih napovedi in drugih strokovnih podlag za javnofinančno načrtovanje in ukrepe ekonomske politike;
- analiziranje produktivnosti in konkurenčnosti v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost;
- raziskovalno delo.