Poročilo o razvoju 2024: upočasnitev približevanja Slovenije gospodarski razvitosti EU med epidemijo in energetsko krizo; razvojni izzivi pri produktivnosti, razogljičenju gospodarstva, sistemih socialne zaščite in upravljanju javnih institucij
V Sloveniji sta močnemu pokovidnemu odboju gospodarstva, ki je bilo ob okrevanju v trgovinskih partnericah izdatno podprto tudi z ukrepi fiskalne politike, v razmerah energetske krize v letih 2022 in 2023 sledila umiritev gospodarske rasti ter vzpon inflacije. Vpliv rastočih stroškovnih pritiskov na konkurenčnost in…
Grafi tedna od 22. do 26. aprila 2024: gospodarska klima, prihodek v trgovini in povprečna bruto plača na zaposlenega
Vrednost kazalnika gospodarske klime se je aprila v primerjavi z marcem povečala v vseh dejavnostih, z izjemo…
Grafi tedna od 15. do 19. aprila 2024: število delovno aktivnih oseb, aktivnost v gradbeništvu, vrednost davčno potrjenih računov in drugi grafi
Medletna rast števila delovno aktivnih se je nadaljevala tudi februarja. Izhajala je iz večjega števila delovno aktivnih…
Ekonomsko ogledalo 2/2024: nadaljnje postopno okrevanje gospodarskih kazalnikov in izboljšanje gospodarske klime, ki pa ostaja pod ravnjo izpred enega leta
Razpoloženje v slovenskem gospodarstvu je bilo v prvem četrtletju še vedno slabše kot v enakem lanskem obdobju, a boljše…
Nacionalni odbor za produktivnost
UMAR v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost pripravlja analize produktivnosti in konkurenčnosti.
Bruto domači proizvod in cene
Gospodarska rast se bo letos okrepila (2,4 %), vendar nekoliko manj, kot smo predvidevali jeseni (2,8 %). Na gospodarska gibanja bodo ugodno vplivali nadaljnja rast investicij, umirjanje inflacijskih pritiskov in okrevanje tujega povpraševanja, ki pa je nekoliko počasnejše od jesenskih pričakovanj. V prihodnjih dveh letih pričakujemo nekoliko višjo rast BDP. Inflacija se bo večji del letošnjega leta postopoma umirjala, konec letošnjega oziroma v začetku prihodnjega leta pa se bo zaradi učinka osnove in izteka ukrepov za zajezitev visokih cen energentov predvidoma nekoliko okrepila. Ocenjujemo, da se bo 2 % približala leta 2026.
Bruto domači proizvod
(realna rast v %)
2024 | 2025 |
Bruto domači proizvod | 66,8 | 70,9 |
Bruto domači proizvod na preb. (v EUR) | 31.360 | 33.175 |
Inflacija | 2,7 | 3,4 |
Trg dela
Naraščanje zaposlenosti in upadanje brezposelnosti se bosta letos še umirila. Tudi v prihodnjih dveh letih se zaposlenost ne bo bistveno povečala, pomanjkanje delovne sile pa bodo nekoliko omilili nekateri ukrepi za lažje zaposlovanje in pridobivanje tuje delovne sile, ki bi jih bilo treba še okrepiti. Zaposlovanje tujih delavcev bo namreč, podobno kot v zadnjih letih, ključno za rast zaposlenosti.
Zaposlenost
(rast v %)
2024 | 2025 |
Registrirani brezposelni | 47,7 | 47,2 |
Registrirana brezposelnost | 4,8 | 4,8 |
Anketna brezposelnost | 3,8 | 3,8 |
Mednarodna menjava
Letos pričakujemo okrevanje izvoza blaga po lanskem krčenju in nekoliko višjo rast dodane vrednosti v predelovalnih dejavnostih, na rast izvoza storitev pa bo vplivala predvsem rast s turizmom povezanih storitev. Rast bo omejevalo nadaljnje poslabšanje konkurenčnosti, ki je posledica povečanih domačih stroškovnih pritiskov. S postopno višjo rastjo tujega povpraševanja bo v prihodnjih dveh letih sledila višja rast izvoza in povezanih dejavnosti.
Izvoz
(realna rast v %)
2024 | 2025 |
Uvoz | 3,7 | 4,0 |
Tekoči račun plačilne bilance | 1,5 | 1,2 |
Tekoči račun plačilne bilance | 2,3 | 1,6 |
Razlike v plačah med javnim in zasebnim sektorjem ter plačna premija
Analiza pokaže, da je v Sloveniji povprečna plača v javnem sektorju, podobno kot v drugih državah, višja kot v zasebnem sektorju. V obdobju 2005−2022 je bila povprečna plača v javnem za približno četrtino višja od…
Urad RS za makroekonomske analize in razvoj je samostojna vladna služba, njen direktor je odgovoren predsedniku vlade.
Glavne naloge UMAR:
- spremljanje in analiziranje gibanj in razvoja z ekonomskega, socialnega in okoljskega vidika;
- spremljanje in analiziranje uresničevanja razvojnih usmeritev države; priprava letnega poročila o razvoju;
- priprava makroekonomskih napovedi in drugih strokovnih podlag za javnofinančno načrtovanje in ukrepe ekonomske politike;
- analiziranje produktivnosti in konkurenčnosti v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost;
- raziskovalno delo.